26 September 2012

Refleksi Pembelajaran Minggu 1

Pada hari dan minggu pertama, berdasarkan Proforma yang diberikan oleh Penyelaras Kursus GE1155 iaitu Dr Siti. Di bawah tajuk aktiviti minggu 1 'Registration, Usage, and Ethics' saya diajar tentang cara membuka dan mendaftar email sama ada 'Google' atau 'Yahoo'. Untuk itu kami diarahkan untuk membuat akaun email yang profesional iaitu perlu menggunakan nama email berdasarkan dalam kad pengenalan diri (IC). 

Contohnya, 'muhamadsulhelmi@yahoo.com' atau 'muhamadsulhelmi@gmail.com'. Untuk setiap email mesti memasukan 'signature' iaitu nama penuh, program pengajian dan istitusi pengajian. Hal ini demikian kerana ia akan melambangkan tahap profesionalisme diri seseorang khususnya dalam dunia kerjaya kelak.

Perkara penting yang dapat saya belajar pada minggu 1 ialah cara membuka dan mendaftar email kita sendiri. Antara cara-caranya ialah seperti berikut;


LANGKAH 1; Buka search engine (misalnya IE atau internet explorer, Mozila Fireox,  Google Chrome, atau opera, )… kemudian masukkan link web aitu www.mail.yahoo.com pada ruang alamat atau address bar,
Cara membuat email di yahoo
 kemudian akan muncul halaman yahoo mail, pastikan halamannya seperti gambar di bawah ini.
cara membuat email di yahoo
LANGKAH 2; Untuk pendaftaran akaun baru sila klik saja Sign Up yang berada pada bagian bawah sign in  juga berada di bagian atas, jika tiada  Sign up boleh  juga menggunakan  Create New Account. Tombol Sign up dan Create new Account sama fungsinya yaitu untuk membuat akaun yahoo atau mendaftar di yahoo.com. Perhatikan gambar di bawah ini.
Cara membuat email langkah kedua Cara membuat email langkah kedua
LANGKAH 3; Klik Sign Up atau Create New Account, akan muncul paparan pendaftaran pada email yahoo dan isikan kesemua maklumat yang diperlukan.
cara membuat email di yahoo
LANGKAH 4; Jika data peribadi sudah diisi semua, klik pada [ create my account ].  Klik Continue, untuk  proses selanjutnya.
cara membuat email di yahoo
LANGKAH 5; Setelah pendaftaran email berjaya dilakukan, paparan seperti di bawah akan muncul. Ini menandakan pendaftaran berjaya dilakukan.
cara membuat email di yahoo

Selepas pendaftaran selesai, saya perlu membuat 'signature' yang mengandungi nama penuh, program dan institusi untuk setiap email yang dibuat. Caranya, pada paparan email sila klik 'Option' dan klik 'mail option' dan klik 'singnature'. Contohnya,
Muhamad Sulhelmi Bin Seman
Program ; Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Pendidikan Khas Dengan Kepujian
Fakulti    ;Fakulti Pendidikan
Universiti Kebangsaan Malaysia

Seterusnya, hantar signature tersebut kepada Dr Siti Fatimah Mohd Yassin (Course Coodinator) melalui email 
'ge1155@yahoo.com'.

Setelah selesai, buka akaun Facebook dan add pensyarah kursus iaitu Dr Siti melalui www.facebook.com/sitifatimah. Pada 'setting' Fb, edit Username supaya sama dengan akaun yahoo atau google iaitu www.facebook,com/muhamadsulhelmi.

Apabila selesai, pada email signature, tambah kita punya Facebook URL.

Keseluruhannya, aktiviti miggu 1 ini telah mengajar saya cara untuk membuka akaun email, cipta signature email, dan yag paling utama adalh membina akaun email sendiri yang menggunakan nama penuh kita serta dapat berhubung dengan pensyarah dan rakan kursus secara holistik.

Sekian.