1 October 2012

Refleksi Pembelajaran Minggu 2 (a)



Alhmdulillah..Syukur kepada ilahi kerana dapat menjalani pepbelajaran dengan sebaiknya. 

Pada minggu 2, di bawah tajuk pembelajaran 'Electronic Group Discussion' saya diajar cara untuk menyertai sesuatu kumpulan melalui 'yahoo id'. Caranya ialah, kita perlu menghantar email yang mengandungi 'signature' ke kumpulan yang ingin kita sertai. Bagi kursus Komputer Dalam Pendidikan (GE1155), kumpulannya ialah 'ge1155-2012-2013'. Hantar email berserta 'signature' kepada kumpulan tersebut dan ia akan mendapat penerimaan penyertaan(approve) daripada coordinator kursus iaitu Dr Siti.


Apabila berjaya menyertai group 'ge1155-2012-2013' yang boleh dicapai pada link 'http://groups.yahoo.com/group/ge1155-2012-2013/?prop=eupdate' yang akan memaparkan e-portfolio yang mengandungi intisari kursus.

Rentetan daripada ini, kita dikehendaki mengisi maklumat diri untuk kegunaan dalam group atau sebagai penyertaan dalam group 'ge1155-2012-2013'. caranya ialah;

LANGKAH 1; Pada sudut sebelah kiri wall group, klik 'Database' untuk tujuan pengisian maklumat diri   dalam group 'ge1155-2012-2013'. Selepas klik akan terpapar dua folder seperti di bawah.




Tables

NameAuthorRecords
Student information
Sila kemaskini dari masa ke semasa dengan segera
ge1155 
Offline
90
Pasangan Tugasan 
Sila kemaskini dari masa ke semasa
ge1155 
Offline
42

LANGKAH 2; Sila klik pada 'Student information ' untuk pengisian maklumat diri dalam group dengan paparan seperti di bawah.



Records









Tables > Student information

GroupvStudent NumberName as in Mykad





S1K1A14165Khairun Nisa Binti Ismail





LANGKAH 3; Pada bahagian bawah sebelah kanan paparan di atas, sila klik 'Add record'.



1 - 20 of 90   First  |  < Previous  |  Next >  |  Last



1 - 11 of 11   First  |  < Previous  |  Next >  |  Last

LANGKAH 4; Apabila keluar paparan di bawah, isikan maklumat yang diperlukan untuk penyertaan 

group dan klik 'Add record' stelah selesai mengisi item yang dikehendaki.




Record Data


Pada akhir aktiviti ini, saya dikehendaki membincang tentang perbezaan penghantaran mesej melalui 'group'(Post) berbanding email.
Antara perbezaan yang dapat saya kenalpasti selepas sesi pembelajaran aktiviti ini ialah

  • Melalui "EMAIL"
CC hanya terdapat apabila saya menggunakan "email" untuk menghantar mesej. CC bermaksud carbon copy. Dengan adanya cc, saya boleh memilih sesiapa sahaja yang saya nak hantar mesej. CC ini merupakan salinan email kepada orang yang dikehendaki selepas email utama. Selain itu, setiap msesj yang dihantar melalui email gerenti bersifat privacy terutama jika mesej yang saya hantar itu bersifat sulit. Hal ini demikian kerana HANYA tuan empunya email dan orang yang berkenaan sahaja yang boleh membaca mesej yang saya hantar melalui "EMAIL".
  • Melalui "POST"
 Melalui post pula, cc tiada apabila saya menghantar mesej. Jadi setiap mesej yang dihantar melalui post akan dapat dibaca oleh semua ahli group yang lain. Oleh sebab itu, ia lebih mudah untuk saya berkongsi ilmu  dan maklumat antara ahli group. Penghantaran mesej melalui "POST" kurang PRIVACY berbanding melalui "EMAIL"  Melalui "post" juga saya tidak dapat memilih kepada siapa untukdihantar mesej kerana mesej tersebut secara automatik akan dihantar kepada group dimana semua orang boleh membacanya. 

Sekian buat sesi ini...

No comments:

Post a Comment