9 October 2012

Refleksi Pembelajaran Minggu 5 (b)


Sambungan......

Persoalan 3
Terangkan setiap komponen yang terdapat dalam '21st Century Skills'

1. Kerelevanan dan Pengaplikasian Kurikulum
  • Dalam hal ini, wawasan yang inovatif berkaitan persekitaran pembelajaran harus menjadi keutamaan dalam menyesuaikan pedagogi terbaik untuk memenuhi keperluan generasi  pelajar kini. Oleh itu, pelajar perlu terlibat dalam pembelajaran yang relevan dan skop masalah dan berasaskan projek yang direka untuk membangunkan kemahiran abad ke-21 dan pelajar perlu bersedia  menggunakan pendekatan pelbagai disiplin. Kurikulum perlulah  menekankan kepada kehidupan semasa  semasa dan masa depan yang menuntut semua memanfaatkan kuasa teknologi  Web    2.0 di mana-mana sahaja.
  • Walaupun, kurikulum kadang-kala dilihat sebagai terhad kepada piawaian dan matlamat akademik dalam setiap kawasan kandungan, namun  buku-buku dan bahan-bahan pembelajaran  perlulah sejajar yang menyokong matlamat. Menurut Ronald Doll, kurikulum sebenarnya merujuk kepada semua aktiviti  yang berlaku dalam kelas.
  • Kesan daripada pandangan ini, enam ciri utama kurikulum untuk pembelajaran abad ke-21 telah dikenalpasti, antaranya adalah:

  1. Melibatkan kerjasama dan masyarakat
  2. Berdasarkan kepada kesahihan dan relevan
  3. Memanfaatkan dunia sebenar alat, sumber, dan metodologi
  4. Menggabungkan kontinum yang kaya dengan strategi pengajaran dan pembelajaran (P&P)
  5. Berasaskan kandungan yang kaya dengan konteks abad ke-21
  6. Mewujudkan hubungan dengan dunia luar
2. Pentaksiran Bermaklumat
  • Dalam konteks ini, kita mestilah mengenalpasti  jenis dan sistem penilaian sekolah yang sesuai untuk membangunkan sepenuhnya penguasaan pelbagai dimensi pembelajaran abad ke-21. Setiap pelajar mesti memainkan peranan dalam memantau dan menyesuaikan pembelajaran mereka. Penilaian yang digunakan di dalam kelas perlu menjurus kepada meningkatkan maklum balas yang relevan daripada pelajar, guru, ibu bapa, dan pembuat keputusan dan perlu dipraktikan untuk terus meningkatkan pembelajaran pelajar serta  memaklumkan persekitaran pembelajaran.
  • Panduan penilaian bermaklumat akan memudahkan pembelajaran. Guru boleh menggunakan penilaian bermaklumat untuk membuat perubahan pengajaran dan kurikulum yang bertujuan untuk menghasilkan pelajar yang cemerlang. Dalam masa sama, pelajar boleh mengukuhkan lagi kerja sebagai demonstrasi pembelajaran mereka dan menggunakan amalan reflektif dan metakognitif untuk pembelajaran berterusan dan mendalam. Satu aliran berterusan  boleh digunakan untuk memantau pembelajaran dengan tujuan jelas memastikan perjalanan yang berkualiti dan pembelanjaran yang berkesan
  • Melalui penilaian bermaklumat, pelajar, pasukan pelajar, dan guru-guru boleh menggunakan bukti kemajuan semasa untuk menyesuaikan diri, atau menambah pengalaman pembelajaran. Taksiran bermaklumat berfungsi sebagai GPS, membantu semua untuk melihat kedudukan relatif semasa, dan menjamin ketepatan.
 3. Jaringan emosi dan Sosial Pelajar
  • Faktor sosial dan emosi mendalam mempengaruhi penglibatan pelajar dan motivasi serta persepsi pelajar  terhadapsesuatu  tugas. Semua unsur-unsur ini mempunyai impak yang penting kepada pembelajaran. Sebagai contoh, apabila pelajar yang kekurangan jaringan sosial dan emosi  dalam pembelajaran, pendidikan, sekolah, dan rakan-rakan , ia sering membawa kepada isu-isu tingkah laku atau pencapaian  merosot, dan dalam kes-kes paling teruk, pelajar tercicir daripada melanjutkan pelajaran di peringkat tinggi.
  • Sekolah komuniti, dan penjagaan boleh diambil untuk memastikan bahawa setiap pelajar mempunyai jaringanemosi dan sosial dengan sekurang-kurangnya satu orang dewasa dalam persekitaran. Dewasa melibatkan pelajar dalam perbualan mengenai kehidupan dan pembelajaran mereka, dan sumber untuk pelajar. Strategi ini boleh dicapai dalam pelbagai cara, tetapi kerana ia adalah prasyarat penting bagi kejayaan pelajar, ia tidak boleh dibiarkan dan diabaikan.
  • Interaksi sosial menyediakan peluang besar bagi pelajar untuk mendalami sesuatu pembelajaran. Mereka mendapati semangat  dalam kehidupan, mengukuhkan persefahaman, dan memberikan pendapat yang berbeza dan penjelasan pemahaman sebagai perbincangan wujud. Dalam banyak kes, interaksi sosial membolehkan tahap pembelajaran menjadi kondusif bagi pelajar untuk mencapai kejayaan diri sendiri. Berjaya memanfaatkan peluang itu memerlukan beberapa tahap kematangan sosial dan emosi di pihak pelajar terutama apabila interaksi berlaku di luar persekitaran sekolah.
4. Budaya Inovasi dan Kreativiti




    • Dalam membentuk pelajar yang menguasai ‘21st Century Skills’, sekolah perlu mewujudkan satu budaya yang menyokong dan mengukuhkan inovasi untuk pembelajaran pelajar dan memanfaatkan kreativiti serta  kepintaran setiap orang dewasa. Pelajar juga erlu untuk menyelesaikan masalah mereka yang secara efektif. Selain itu, persekitaran pengajaran dan pembelajaran harus menjana pembangunan berterusan kemahiran ini.
    • Apakah ini bermakna untuk pendidikan dalam aspek kemahiran pembelajaran, kreativiti dan inovasi adalah kritikal untuk kejayaan masa depan dalam kehidupan dan kerja dan harus menjadi sebahagian daripada kurikulum abad ke-21.Sesetengah pakar berpendapat bahawa sistem boleh direka dan digunakan yang menghasilkan inovasi manakala yang lain berpendapat bahawa sistem inovasi skuasy dan jawapannya terletak bukannya dalam mewujudkan budaya yang menyokong dan kemajuan inovasi pada terasnya.
    • Ini menunjukkan bahawa guru perlu mengasah  kreativiti s pelajar dengan menyediakan peluang kepada pelajar untuk melibatkan diri dalam pemikiran yang mendalam, kompleks, menggunakan strategi yang ortodoks , dan meneroka idea-idea yang baru dan juga radikal. Selain itu, peluang-peluang ini perlu wujud dalam persekitaran yang positif dan yakin, bertoleransi kegagalan, menyediakan alat untuk percubaan, dan mempunyai sedikit penilaian nyata kerja pelajar.
    5. Akses yang Menyeluruh kepada Teknologi
    • Penekanan dalam teknologi memainkan peranan penting dalam kehidupan abad ke-21 khususnya dalam pembelajaran. Pelajar dan pendidik perlu  mengakses kepada maklumat, sumber, dan teknologi yang terlibat dan memberi kuasa kepada mereka untuk melakukan penyelidikan latar belakang, maklumat, pengumpulan sumber, analisis data, untuk menerbitkan dengan pelbagai jenis media kepada penonton yang luas dan pelbagai, Di samping itu, ia dapat berkomunikasi dengan rakan-rakan, pakar-pakar, dan untuk menimba pengalaman serta  kepakaran dalam kerja-kerja kerjasama.
    • Walaupun kehadiran kukuh teknologi sentiasa ada dalam kehidupan pelajar, wujud jurang  di antara penggunaan teknologi  awam dan sekolah remaja penggunaan teknologi untuk pengajaran dan pembelajaran.
    • Banyak sekolah telah ditentukan bahawa cara untuk meningkatkan penglibatan, memperbaiki pencapaian pelajar, dan menubuhkan ekuiti digital adalah untuk menyediakan setiap pelajar dengan komputer notebook mereka sendiri. Amalan ini membolehkan pelajar untuk menguasai teknologi ke dalam pembelajaran mereka, di samping memanfaatkan ia untuk pembelajaran, berfikir, mencipta, menyelidik, penerbitan; dalam jangka pendek, untuk kerja-kerja harian mereka membangunkan kemahiran kritikal abad 21.
    • Kira-kira 96 ​​peratus daripada pelajar dengan laporan akses dalam talian menggunakan sekurang-kurangnya satu teknologi rangkaian sosial. "Online rangkaian sosial kini begitu mendalam tertanam dalam gaya hidup remaja kini . Misalnya, YouTube menyumbang 1 daripada setiap 3 US talian video pada Januari 2008. 
    • *Atas rangkaian laman web sosial pada Februari 2008 adalah MySpace, dengan lebih daripada 955,000,000 kunjungan bulanan, dan Facebook, dengan lebih daripada 325,000,000 lawatan bulanan. Dan 23%daripada pelajar nonconformist menganjurkan banyak acara kumpulan menggunakan bimbit mereka (berbanding dengan 10 peratus daripada pelajar-pelajar lain). *






    No comments:

    Post a Comment