KEMAHIRAN
ABAD KE-21
- Kemahiran abad ke-21 ialah Belajar untuk bekerjasama dengan orang lain dan menyambung menerusi teknologi adalah kemahiran penting dalam pendidikan berasaskan pengetahuan.
Kemahiran pengajaran dan
pembelajaran dalam abad ke-21:
- Kemahiran pembelajaran dan inovasi (Learning and innovation skills)
- Kemahiran maklumat, media dan teknologi (Information, media and technology skills)
- Kemahiran hidup dan kerjaya (Life and career skills)
1.
Cara pemikiran
baru- Kreativiti, pemikiran
kritis, penyelesaian masalah, keputusan membuat dan pembelajaran.
2. Cara bekerja-Komunikasi dan kerjasama
Alat untuk bekerja. Teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dan literasi maklumat Literasi Teknologi, Maklumat dan Komunikasi (TMK) (ICT (Information, Communications and Technology) Literacy)
Alat untuk bekerja. Teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dan literasi maklumat Literasi Teknologi, Maklumat dan Komunikasi (TMK) (ICT (Information, Communications and Technology) Literacy)
3. Kemahiran untuk
hidup di dunia-Kewarganegaraan, kehidupan dan kerjaya, dan tanggungjawab
peribadi dan sosial. Fleksibiliti dan mempunyai keupayaan menyesuaikan
diri,berinisiatif dan Mempunyai Haluan Diri. Kemahiran Sosial
dan Antara-Budaya. Produktiviti dan Akauntabiliti. Kepimpinan dan Tanggungjawab
Ciri-Ciri Guru Abad ke-21
Ø Menguasai pelbagai bidang.Seorang guru memerlukan ilmu yang pelbagai
untuk menjadikan mereka berkebolehan dalam semua bidang yang diceburi dan
bidang yang tidak diceburinya. Seseorang guru itu perlu berani untuk mencuba sesuatu yang baru Sebagai
contohnya, seorang guru yang mengajar subjek sejarah juga memerlukan ilmu
pengajaran dalm subjek lain. Bagi memastikan pendidik menguasai semua bidang ia
memerlukan pendidik tersebut mengaplikasi pembelajaran secara berterusan untuk
membolehkan pendidik tersebut bersedia menghadapi sebarang perubahan dalam
dunia pendidikan yang selaras dengan era pemodenan masa ini.
Ø Mengikut perkembangan
tentang dasar dan isu pendidikan.Perkembangan
tentang isu-isu semasa yang berkaitan dengan dunia pendidikan perlu dikuasai
oleh pendidik untuk memastikan profesion perguruan dapat dijalankan dengan
lancer melalui proses pengajaran dan pembelajaran.Bagi melahirkan generasi
berkualiti seorang pendidik perlulah mempunyai sifat berwibawa dengan memahami
dengan dasar-dasar seperti sains dan teknologi(sekolah berasaskan ICT).
Ø Mahir
dalam pedagoji(pengajaran dan pembelajaran.Seorang
pendidik perlu mempunyai kemahiran pedagoji untuk melahirkan generasi yang
berkemahiran abad ke 21. Kemahiran pedagoji ini bukan sahaja berasakan
pengalaman ia juga memerlukan seorang pendidik mempunyai kemahiran dalam
mengaplikasi pedagoji berbentuk inovasi dan teknologi dalam pengajaran dan
pembelajaran.Sebagai contoh menggunakan alat bantuan mengajar seperti
komputer.Kaedah ini member kesan positif kepada perkembangan dan prestasi
pelajar.
Ø Menggunakn teknologi terkini.Dunia sekarang adalah dunia
teknologi.Seorang pendidik juga harus seiring dengan perkembangan dunia
teknologi ini untuk membolehkan diri mereka bersedia dalam penguasaan dan
penggunaan teknologi semasa.Penguasaan
ini bukan sahaja diaplikasi dalam pengajaran dan pembelajaran tetapi juga dalam
kehidupan seharian.
Ø Menerapkan nilai-nilai murni(akhlak). Pendedahan teknologi pendidik
juga perlulah selari dengan penerapan nilai-nilai murni. Seorang pendidik perlulah
beretika untuk mewujudkan kesejahteraan dan keharmonian negara, ia juga
penting dalam menjaga hubungan sesame
manusia.
Ciri-Ciri Pelajar Abad ke-21
Berupaya meembuat hubung kait
Bijak menyoal
Yakin berkomunikasi
Mengambil risiko
Dahagakan ilmu
Perasaaan ingin tahu
Dapat menjana idea
Fleksibel
Tidak mudah berputus asa
Dapat mendengar dan membuat refleksi
Berkemahiran kritis
Menguasai kemahiran literasi
Murid berani mencuba
Mampu berfikir sendiri
Mampu membuat perubahan
Mampu bekerja dengan orang lain
Berintergriti
Berkeperibadian tinggi
KEMAHIRAN BARU YANG DIPERLUKAN DALAM ABAD KE
21
Kajian
tentang kemahiran dan tahap kompentasi talah dilakukan oleh D’Andrea dan
Daniels(2002) mengatakan bahawa mahasisiwa memerlukan kemahiran baru untuk lebih
berjaya dalam dunia pendidikan mahupun duni seharian.
Jenis Kemahiran
- Komunikasi- pertukatan idea dan pemikiran menerusi tulisan dan lisan.
- Kepekaan silang budaya- dapat berkerjasama dan memahami dalam pelbagai budaya, tambahan pula di Malaysia yang mempunyai pelbagai kaum.
- Pelbagai bahasa- keupayaan untuk berkomunikasi dalam pelbagai bahasa telah memberikan kita keistimewaan.
- Kemahiran mengurus - keupayaan membantu dan mengurus orang lain melaksanakan,menyelesaikan konflik dan masalah.
- Kerja berpasukan- Berkejasama dalam satu pasukan untuk mencapai sesuatu matlamat dengan jayanya
- Kreativiti- dapat menyumbangkan kreatif dan artistic dalam menyelesaikan sesuatu masalah
- Keupayaan untuk menyesuikan diri- mempunyai kemampuan untuk menghadapi dan menyesuaikan diri dengan perubahan
- Sifat empati- kemampuan untuk memahami perasaan idea orang laindari sudut.
- Pengurusan stress- berkemampuan untuk mengawal situasi stress dan mengenalpasti punca stress
- Etika berkerja- dapat mempamerkan etika dan disiplin kerja yang baik dan tinggi.
- Disiplinkan diri- dapat mengawal dan mengawal tingkah laku dalam kaunselingg dan hal peribadi.
- Tanggungjawab- mempunyai aspirasi tahap akauntabiliti.
- Pemikiran diskriminati- keupayaan untuk menyesuikan diri dengan pemikiran yang berbeza.
- Kemahiran tatabahasa- mempunyai keupayaan- untuk mengeluarkan pandangan dan idea yang lebih baik.
- Kemahiran analitikal- kemampuan untuk menggunakan pemikiran logic dan abstrak.
- Ekonomi dan pengurusan- kemampuan untuk menggunakan prinsip-prinsip ekonomi dan perniagaan dalam perhubungan.
- Kemahiran matematik- keuapyaan untuk mengunakan dan mengaplikasikan teori asas matwematik dalam kehidupan.
- Kemahiran computer- keupayaan untuk menggunakan computer dalm perkhidmatan kaunseling.
- Telekomunikasi- keupayaan untuk menggunakn talian komunikasi sebagai alat perhubungan dalam perkhidmatan kaunseling.
CABARAN SISTEM PENDIDIKAN PADA ABAD 21
- Guru masih terikat dengan pengajaran yang berasaskan tradisional.Penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran kurang diaplikasikan dalam pendidikan terutamanya di kawasan luar Bandar.
- Kaedah seperti mengambil nota menggunakan kertas adalah contoh satu cara yang menghalang perkembangan teknologi dalam pendidikan .Salah satu cara untuk mengintegrasi teknologi kedalam pendidikan adalah pengumpulan data dan menganalisis perlulah menggunakan perisian.
- Sistem pendidikan pada masa ini yang sering berubah dari segi penilaian,standard,kurikulum,pengajaran,pembangunan professional. Sistem pendidikan yang cekap dan sistematik perlulah diasaskan untuk memastikan sistem pendidikan sepanjang hayat dapat diterapkan
No comments:
Post a Comment