Alhamdulillah..pada minggu ini saya belajar tentang sesuatu yang baru dan memeningkan kepala. Hal ini kerana pada minggu ini banyak perkara yang say mesti belajar di samping itu menyiapkan tugasannya.
Pada minggu ini di bawah tajuk Creative Effective Multimedia Production, saya belajar tentang 'Impress' (Presentation Skills), Google Presentation, Software Audacity, Animation dan Window Movie Maker. Untuk itu, saya akan berkongsi dengan anda semua tentang ap yang telah saya pelajari. Walaupun pembelajaran ini sedikit memberi tekanan kepada saya, namun alhamdulillah saya dapat memahaminya. Insayaa Allah.
Impress
Open Office Impress adalah satu program persembahan perisian yang merupakan sebahagian daripada pakej program yang ditawarkan secara percuma dari OpenOffice.org. OpenOffice Impress adalah alat yang hebat untuk persembahan dalam perniagaan, bilik darjah, dan kegunaan peribadi.Bahagian-bahagian yang terdapat pada OpenOffice.org Impress
Bahagian (toolbar) dalam Impress;
- Title Bar, ada nama file presentasi dan nama program aplikasi yang sedang aktif
- Control Box, ada tiga buah tombol pengatur window/layar, yaitu Minimize Window (untuk menyembunyikan window), Restore Window atau Maximize Window (untuk memperbesar window atau mengembalikan window ke ukuran semula), dan Close Window (untuk menutup program OpenOffice.org Impress)
- Menu Bar, ada barisan menu perintah penting seperti File, Edit, View, Insert, Format, Tools, Slide Show, Window dan Help.
- Toolbar Standard dan Toolbar Drawing, ada tombol-tombol atau ikon yang sering digunakan untuk mengerjakan suatu perintah secara cepat. Toolbar yang umumnya langsung terlihat pada jendela OpenOffice.org Impress adalah toolbar Standard, toolbar Formating, dan toolbar Drawing.
- Area Outline, menampilkan rancangan atau kerangka presentasi, yang biasanya mencakupi judul dan isi materi.
- Tasks, layar window yang menampilkan menu bantuan untuk mempermudah pengeditan slide presentasi.
- Scroll Bar, digunakan untuk menggeser area kerja ke kanan atau ke kiri maupun ke atas atau ke bawah
- Status Bar, menampilkan informasi-informasi mengenai file presentasi yang sedang terbuka, seperti ukuran slide, jumlah slide, dan sebagainya.
Langkah 1; Buka Openoffice writer atau perlu didownload
terlebih dahulu.
Langkah 2; Pilih impress
Langkah 3; .Pilih empty slide dan tekan next sehinggalah keluar
create
Langkah 4; Pilih design yang dikehendaki dengan klip pada
master page.
Langkah 5; Pilih wallpaper setiap slide
Langkah 6; Pilih jenis slide yang ingin digunakan.
Langkah 7; Tulis maklumat yang tugasan.
Hal ini adalah berkaitan dengan hasil kajian yang
telah dijalankan sebelum ini tentang tajuk kita sendiri. Seperti abstrak,dapatan
kajian kita dan banyak lagi berdasarkan kajian yang telah kita lakukan.
Akhir sekali, Upload presentation tersebut guna google doc. dan kongsi bersama rakan.
CARA PRESENTATION GUNA GOOGLE DOCS
Langkah 1; Sila 'Log in akaun Google Docs anda
Langkah 2; Pada tolbar ;news' sila pilih presentation
Langkah 3; Pilih bentuk latar (latout slide) anda
Semoga dengan ilmu dan maklumat yang saya kongsi dari apa yang saya belajar dapat menambahkan pengetahuan rakan. Insyaa Allah..
No comments:
Post a Comment